Otrzymaliśmy list od mieszkańca Tarnowskich Gór, a więc z Górnego Śląska, który ma rodzinę i przyjaciół w Brodnicy. Zainteresował nas bardzo ciekawym i ważnym tematem.
- Od ponad roku na trasie Katowice - Gdynia kursuje pociąg "Flisak", który z powodzeniem kursuje m.in. przez Płock, Sierpc, Rypin, Brodnicę, Grudziądz – pisze podróżny. - Moje życie się tak potoczyło, że jestem przywiązany do wózka inwalidzkiego. Wybierając się do Brodnicy zbadałem nowe możliwości kolejowe. Po prostu chciałem pojechać pociągiem „Flisak”. Niestety, jest to niemożliwe z uwagi na to, że brakuje w tym składzie wagonu, z którego mogliby korzystać inwalidzi na wózku. List kończy się prośbą o interwencję.
Twórcą i zarządcą tej trasy jest PKP Intercity i tam skierowaliśmy zapytanie z myślą o pomocy dla ewentualnych zainteresowanych. Wprawdzie podróżni na wózkach to być może incydentalne przypadki, ale jednak są. Próbuje się takie bariery usuwać - przykładam autobusy miejskie ze specjalnym urządzeniem, rampą, windą.
Odpowiedź nadeszła z Zespołu Prasowego PKP Intercity S.A. W Warszawie. Czytamy tam m.in.:
- Obecnie nie ma możliwości zestawianie pociągu TLK Flisak z wagonów dostosowanych do przewozu osób na wózkach – czytamy w piśmie, - Na południe, w kierunku Katowic, dokąd dojeżdża TLK Flisak, z Płocka można odjechać również pociągiem IC Chemik, który posiada możliwość przewozu osób na wózkach. Z kolei w kierunku do Gdyni dla osób na wózkach jest możliwe połączenie z przesiadką w Kutnie (…) PKP Intercity konsekwentnie dąży do zlikwidowania wszelkich barier w swoich pociągach. W ostatnich latach spółka na dużą skalę modernizuje i kupuje nowe wagony, które są przystosowane do przewozu osób poruszających się na wózkach. We flocie przewoźnika jest już m.in. 60 nowoczesnych wagonów Combo z przedziałami dla osób na wózkach oraz rampami do wjazdów wózka do wagonu.
Kolejne 50 wagonów Combo pojawi się w ramach naprawy okresowej wraz z modernizacją pojazdów typu 112A, którą wykona spółka H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Wartość zamówienia wynosi 461 mln zł brutto. Na realizację zamówienia wykonawca ma 36 miesięcy od podpisania umowy.
Z kolei 45 wagonów COMBO dostarczy spółka PKP Intercity Remtrak, w ramach kontraktu zawartego z końcem ubiegłego roku. Wartość umowy wynosi 335 mln zł netto. Docelowo w parku taborowym przewoźnika będzie 155 jednostek typu COMBO. Trzeba przy tym nadmienić, że możliwość przewozu osób na wózkach mają wszystkie pojazdy typy EZT, eksploatowane przez spółkę.
Na tym kończy się pismo w wyjaśnieniem, a raczej planami, perspektywami rozwoju PKP Intercity. Jakiś czas to potrwa, co z pewnością nie usatysfakcjonuje podróżnych na wózkach inwalidzkich. Jest jednak nadzieja.
Oprac. i fot. (bd)
Napisz komentarz
Komentarze