Nie ma przesady w stwierdzeniu, że organizowany po raz kolejny przez „Perspektywy” Ranking Liceów i Techników to zinstytucjonalizowany element krajowego systemu szkolnego. Będąc swoistą instytucją, Ranking oddziałuje na funkcjonowanie szkół przez sam fakt istnienia.
Ogłoszenie wyników nie zamyka konkursu. Dla wielu nauczycieli i uczniów jest to początek pracy o utrzymanie dobrego miejsca, dla innych otwarcie działań skierowanych na poprawę pozycji w roku następnym, dla wszystkich – powód do refleksji nad źródłami sukcesu lub przyczynami lokaty niższej niż oczekiwana.
Uporządkowaniem rankingowym zainteresowani są nie tylko pedagodzy oraz uczniowie. Żywy oddźwięk budzi on także wśród rodziców, a także administracji oświatowej. Jak poprzednio, również w tym roku, będziemy wręczać laury na ręce dyrektorów zwycięskich liceów i techników ale w obecności uczniowskich reprezentacji szkół, przedstawicieli kuratoriów oświaty, a także przedstawicieli samorządu. To jeszcze jeden dowód na to, że ranking „Perspektyw” stanowi ważne ogniwo w łańcuchu przedsięwzięć podejmowanych w celu podnoszenia jakości kształcenia w szkołach średnich.
Pozycje szkół powiatu brodnickiego trudno uznać za rewelacyjne. Ranking to jednak pewna klasyfikacja. I tak, w rankingu liceów ogólnokształcących na 1000 placówek ocenionych i sklasyfikowanych pozycję 804 zajmuje III LO w Brodnicy, pozycję 831 I LO w Brodnicy. Znacznie wyżej znajdują się licea z takich miejscowości jak Chełmno, Kwidzyn, Mława, Ostróda, Nidzica, Żuromin, Działdowo, Żnin, Tuchola, Radziejów Kujawski. Dwa wspomniane licea brodnickie w klasyfikacji woj. kujawsko-pomorskiego zajmują odpowiednio 32 miejsce – III LO i 36 miejsce I LO.
Lepsze pozycje uzyskały szkoły w rankingu techników. Na 500 placówek sklasyfikowanych 209 miejsce zajęło Technikum w CKZiU Brodnica (12 w woj. kujawsko-pomorskim) oraz 239 miejsce Techniku w ZS Jabłonowo Pomorskie (15 w województwie).
- Jak każdy konkurs, także ten przebiega – bo inaczej być nie może – w atmosferze rywalizacji. Jest to jednak rywalizacja, która swą szlachetnością przypomina czystą ideę olimpijską. Choć wyłaniamy zwycięzców, to nie ma tutaj przegranych, a sukces nie jest osiągany kosztem pokonanych. Wyścigowi o palmę pierwszeństwa nie towarzyszy chęć wyeliminowania przeciwnika, bo przeciwników tu nie ma. Główna wartość towarzysząca prowadzonemu od ponad dwudziestu lat rankingowi wyraża się w podnoszeniu rezultatów kształcenia szkolnego – mówi Jan Łaszczyk, przewodniczący Kapituły Rankingu
W dobrej szkole radość poznawania i uczenia się, towarzyszy wytężonej pracy programowej. Dobra szkoła to taka, która wyposaża swoich absolwentów w szeroką wiedzę i umiejętności wyznaczone programem kształcenia. Ale nie tylko. Ważne jest także to, co oferuje swoim uczniom poza wymaganiami standardowymi.
Oprac. (bd)
Napisz komentarz
Komentarze